Pracuj pro Silicon Valley profiq

Údolí, kde jezdí samořízená auta bez řidičů

Mezi nejsledovanější inovace poslední doby patří samořídící auta. Podle všeho už zanedlouho budou moci i běžní lidé usednout za volant, který vlastně nebudou až tak moc potřebovat. Významně ubude nehod, plynulost dopravy se zlepší. Ve Valley ale vědí, že na cestě přeci jen pár překážek ještě je.

před 4 roky •

Z vlastní zkušenosti víme, že například Tesla zaparkuje mezi dvě auta s přehledem, ale když je celé parkoviště prázdné, tak bloudí a neví, kde zastavit. Lídři vývoje samořídících vozů Tesla a Google se nicméně shodují, že auta s autonomním řízením mohou v běžném provozu jezdit už v roce 2020. A Elon Musk se dokonce nechal slyšet, že do 10 let bude takto vybavena většina nových vozů – jejich technologie prostě považuje za vyřešenou věc. Ne všichni jsou ale tak optimističtí, očekávají zdržení z různých legislativních i technologických příčin. Obavy se týkají i otázky, jak rychle se auta mohou naučit zvládat ty nejtěžší prvky řízení, tedy proplétat se zacpanými ulicemi měst za prudkého deště a s lidmi či zvířaty přebíhajícími přes cestu.

Počty hráčů v tomto oboru nicméně stále rostou, nedávno se přidal Intel. Když CEO této společnosti Brian Krzanich promlouval k akcionářům, uvedl, že tradiční vnímání Intelu jako výrobce čipů se brzy změní. „Očekáváme, že se staneme globálním lídrem autonomního řízení,“ řekl Krzanich v souvislosti s akvizicí Mobileye. Velkým hráčům se ale snaží konkurovat i menší. Například startup AutoX v čele s jeho zakladatelem Jianxiong Xiaoem, známým jako Professor X. Ten se na jaře 2016 rozloučil s kariérou profesora na Princetonu, aby se přestěhoval do Silicon Valley a se svým nevelkým týmem se pustil do práce. A už po půlroce spatřil světlo světa prototyp, který umí to samé, co vozidla vytvořená bohatými rivaly, a za mnohem méně.

Pomyslný závod se v současnosti pomalu mění v boj. A soupeřící strany se dost možná samy stanou jednou z překážek při uvádění samořídících vozidel na trh. Waymo, divize Googlu, se soudí s Uberem pro údajnou krádež technologie. Tesla zas žaluje bývalého šéfa projektu Autopilot Sterlinga Andersona, který prý zcizil cenná data, aby se připojil ke konkurenci, startupu Aurora. A to společně s bývalým šéfem projektu samořídících aut Googlu Chrisem Urmsonen, kterého Tesla žaluje taky. Do hry ale vstupuje i širší konkurence. Třeba General Motors usiluje o vyřazení konkurentů ze Silicon Valley pomocí legislativy, která by ochránila tradiční výrobce automobilů před soutěží se softwarovými společnostmi.

Ať už získá navrch kterákoli z firem, k masovému rozšíření autonomního řízení pravděpodobně dojde. A vítězi budeme vlastně všichni. Třeba proto, že při jízdě samořídících aut pojme podle odhadů čtyřproudá silnice stejný provoz, který by v současnosti využil 32 jízdních pruhů.

 

A co vy? Chtěli byste se podívat do Valley třeba na služebku? Přidejte se k nám!

Přidej se

 

Související články

Tady píšeme o Silicon Valley